Ja, een Toolbox, goed idee!

De reacties waren enthousiast tijdens het managementoverleg. Medewerkers moesten, na de invoering van zelfsturing, toch immers instrumentarium in handen hebben om onderling te spreken over elkaars functioneren. “Ja en wij moeten hen natuurlijk niet gaan voorschrijven hoe ze dat moeten doen, maar hen wel faciliteren!” De weinige managers die over waren na de reorganisatie kenden hun medewerkers nauwelijks nog bij naam, laat staan dat ze wisten hoe ze functioneerden.

Ze waren dus maar wat blij dat zij in elk geval geen functioneringsgesprekken meer hoefden te voeren. Die toolbox, dat werd een klusje voor Marijke van HRM die gretig haar tanden hierin zette. Ze liep er niet mee te koop, maar na de invoering van zelfsturing werd ze nog maar verontrustend weinig gevraagd. Deze opdracht was dus een kolfje naar haar hand, ze had flink wat research gepleegd en na 3 maanden presenteerde ze vol trots in het managementoverleg de goed gevulde toolbox.
Wim, Manager Primair Proces, was met de toolbox in zijn achterbak op weg naar de teambespreking van een van de team waar hij verantwoordelijk voor was. Hij zou daar even kort de toolbox introduceren. Mmmm, aan tafel daar een paar bekende gezichten, maar ook weer een paar nieuwe. Waarin ze unaniem waren; de zeer zuinige reacties op de door hem enthousiast gepresenteerde toolbox. Ze hadden wel wat anders aan hun hoofd; de vakantieplanning, de gaten in het rooster en nieuwe intakes op korte termijn. “Zet die box daar maar neer Wim, we kijken er weleens naar, had je verder nog iets?” Dodelijk ….

De bestuurder was tijdens het volgende managementoverleg erg benieuwd hoe de toolbox binnen de teams was ontvangen. En ……. hij herinnerde de managers aan het punt uit het Jaarplan 2018, waarin was afgesproken: binnen 80% van de teams is aantoonbaar het niveau van functioneren van medewerkers besproken en in kaart gebracht. Met die toolbox gaat dat vast lukken! Wim voelt een enorme aap op zijn schouders plaatsnemen….

Zullen we eens kijken wat hier mis gaat?

  • Het klassieke spanningsveld, in het proces naar meer zelforganisatie, tussen maximale regelruimte willen toekennen aan teams en de onvermijdelijke noodzaak voor centrale besturing op een aantal beleidspunten, blijft impliciet.
  • Management denkt te (moeten) ‘faciliteren’. Maar in werkelijkheid presenteren ze, over de hoofden van medewerkers heen, het How en What met deze toolbox (Simon Sinék). In het Why, het belang, de bedoeling, de noodzaak van het met elkaar in gesprek zijn over ieders functioneren wordt (met de teams) niet gesproken. Het Why gaat overigens niet alleen om het communiceren over de bedoeling! Maar het gaat erom dat we met elkaar communiceren over het Why, het omarmen samen en het eigen maken. Wanneer dit gebeurt heeft het team geen toolbox nodig: er is dan meer dan voldoende motivatie kennis, ervaring, ideeën en creativiteit bij medewerkers aanwezig. En zo niet ….. dan hoor je het wel.
  • O ja, Marijke van HRM: don’t advice anything about us, without us! Verdiep je eens in het begrip co-creërend adviseren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *